شكرا لكم لزيارة بلدي بلوق فنحن نرحب به في كل ما أحتاج

Keistimewaan Akal

AKAL MAMPU MENAIKKAN DARJAT MANUSIA KE PUNCAK KEMULIAAN

~Kejadian Akal~

Walaupun manusia pada asalnya dijadikan daripada tanah dan kemudianya dari air mani,Allah melengkapkan kejadian ini dengan akal.Maka manusia menjadi makhluk yang termulia di kalangan sekalian makhluk ciptaan Allah s.w.t. Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya :

"Mula-mula sekali makhluk yang dijadikan Allah ialah akal. Allah berfirman kepada akal ; `Mengadaplah kepada-Ku ,' Akal pun mengadap. Kemudian Allah berfirman lagi : `Membelakangilah.' Akal pun menurut perintah-Nya. Kemudian Allah berfirman lagi : `Demi kemualiaan dan kebesaran-Ku,tidak Aku jadikan makhluk yang lebih mulia daripada emgkau. Dengan engkau Aku mengambil dan dengan engkau Aku memberi. Dengan engkau Aku memberi pahala dan dengan engkau Aku menyeksa (orang yang derhaka)'.

(Riwayat At-Tabrani dari Abi Ummah)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
Photobucket

x muat ltk tepi...bab tu ltk bawah

HaLWa TeLiNGa

jgn kate org laen...

jom... lawan? but not BERTARUH...english or malay or maybe indon??